Zoveel stijgt het minimumloon in 2027 per leeftijd, tot ruim 29% erbij
In dit artikel:
Vanaf 1 januari 2027 stijgt het Nederlandse minimumloon voor 21-plussers van €14,99 naar €15,29 bruto per uur. Tegelijk worden de percentages van het minimumjeugdloon voor 16- tot en met 20-jarigen verhoogd. Het kabinet wil jongeren daarmee meer financiële ruimte geven om zelfstandig te worden.
De verhogingen verschillen per leeftijd. Zeventienjarigen profiteren procentueel het meest: hun aandeel in het volwassen minimumloon stijgt van 39,5 naar 50 procent. Daardoor komt hun minimumuurloon uit op €7,65, een stijging van €1,73, oftewel ruim 29 procent. Negentienjarigen krijgen in euro’s de grootste verhoging: hun aandeel stijgt van 60 naar 75 procent, goed voor €2,48 extra per uur. Jongeren van 16 tot en met 20 jaar gaan er in totaal 11,6 tot 29,2 procent op vooruit. Voor 15-jarigen verandert het percentage niet; zij krijgen alleen het effect van de algemene loonstijging, ongeveer 9 cent per uur.
Ook mbo-studenten in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) krijgen vanaf januari een flinke verhoging. Achttien- tot en met twintigjarige bbl’ers met een arbeidsovereenkomst vallen dan onder het reguliere minimumjeugdloon in plaats van het lagere bbl-tarief. Een 19-jarige gaat daardoor bijvoorbeeld van €7,87 naar €11,47 bruto per uur, een stijging van €3,60. De genoemde bedragen zijn bruto. Hoeveel werknemers netto overhouden, hangt mede af van het nog te bepalen belastingplan.
Vandaag Inside: Teun Koopmeiners over Europa League-winst tegen broer Peer: 'Dit hoort hij de komende jaren nog!'